Powered By Blogger

Monday, November 8, 2010

Kalau saja...

"Apabila kebenaran menghalang jalan anda, bererti anda sedang berada di jalan yang salah"
[Josh Billings]


Saya tahu lebih jelas dari orang di sekeliling saya 
bahawa saya ini seorang yang penakut.
Banyak keputusan-keputusan besar yang perlu saya buat di masa yang lalu,
tapi dengan penuh ketakutan saya tinggalkan dan membiarkan orang lain yang membuat keputusan itu untuk saya.
Untuk masa-masa itu,
saya cukup menyesalinya sekarang.


Kalau saja saya seorang yang berani di usia 15 tahun dulu,
pasti saya lebih bijak menjawab PMR.
Kalau saja saya berani sedikit lagi di usia 16 tahun dulu,
pasti saya bukan seorang guru sekarang ini.
Kalau saja saya ada seribu keberanian di tahun 2000 dulu,
pasti saya tidak perlu membayar hutang PTPTN sekarang ini.
Dan kalau saja saya ada sejuta keberanian 7 tahun yang lalu,
pasti saya akan dapat melepaskan 'dia' dengan laungan 'selamat tinggal' yang paling mesra.


Untuk segala sesuatu itu,
ada masa yang paling tepat untuk ia berlaku, muncul dan hilang.
Itu saya percaya.
Tapi untuk sesuatu itu berlaku dan diiringi dengan sebab yang tidak jelas,
itulah yang tidak saya fahami sampai sekarang.
Saya masih bertanya kenapa cerita hidup saya dibelokkan ke sini?
Kenapa tidak dibelokkan saja cerita hidup saya ini ke pengakhiran cerita 'fairytale';
"....dan mereka hidup bahagia selamanya".


Untuk segala kehairanan dan pertanyaan saya itu,
barangkali jawapannya semudah; ESOK.
Biar saya tunggu esok,
mana tahu semua kehairanan saya itu akan hilang;
siapa tahu juga segala pertanyaan saya akan terjawab.
Saya cuma perlu lebih berani dari 11,300 hari yang telah saya lalui sebelum ini.
Saya akan menunggu ESOK!!!


p/s :
Bagaimanapun tingginya keberanian yang saya ada,
saya tidak akan seberani anak muda seperti gambar di atas.

No comments:

Post a Comment