Powered By Blogger

Friday, November 19, 2010

The road not taken

"Two roads diverged in a wood, and I took the one less traveled by. And that has made all the difference"
[The road not taken by Robert Frost]

Mungkin itulah alasan yang sewajarnya.
Kerana jalan yang saya pilih adalah jalan yang tidak dipilih oleh orang lain.
Kerana itulah juga jalan itu sangat tidak terurus dan penuh dengan rumput.
Jalan itu pernah dilalui oleh beberapa orang saja sebelum ini.
Dan tapak jejak mereka masih bersisa. 
Rupa-rupanya mereka sengaja meninggalkan sedikit jejak.
Untuk nantinya saya yang mengambil jalan itu boleh tahu apa rasa yang mereka telah alami dulu.


Jalan itu tidak berpetunjuk.
Jalan yang terbiar dan sangat misteri.
Tapi kerana misteri itulah saya teringin melaluinya.
Jalan itu juga yang membawa saya ke tempat ini.
Jalan itu rupa-rupanya berakhir di pantai yang sangat indah.
Pantai yang berangin sepoi-sepoi.
Yang pasirnya putih dan airnya biru. 
Dan di horizonnya hampir tidak diketahui yang mana laut dan yang mana langit.
Saya kira disinilah saya ingin mengakhiri hidup saya.
Dewasa dan beransur tua.
Dengan disaksikan pasir, laut dan langit.


p/s :
Dulu saya mengajak 'dia' ke tempat ini tapi dia menolak.
Saat itulah saya tahu bahawa tidak ada saya dalam masa depannya. 
Saya saja yang penuh harap meletakkan dia dimasa depan saya.

No comments:

Post a Comment