Powered By Blogger

Wednesday, October 27, 2010

Maaf

"Forgiveness is the sweetest revenge"
[Isaac Friedmann]

Maaf;
saya belum sedia untuk memaafkan kalian.
saya juga belum mampu melupakan perbuatan kalian terhadap saya.
Memaafkan kalian seperti sama maksudnya dengan menjual harga diri saya.
Melupakan perbuatan kalian kepada saya samalah maknanya dengan menghalalkan semua kata-kata kesat yang anda lemparkan kepada saya dan ibu bapa saya.
Mungkin situasi itu menyulitkan lagi untuk saya memaafkan kalian;
di mana kalian telah melukai hati ibu bapa saya dengan sangat dalam.
Mungkin juga lebih mudah memaafkan kalian jika fakta hubungan kita berbeza;
di mana kalian adalah saudara rapat bapa saya;
dan sepatutnya kalian melindungi kami bukan melukai.
Tidak tahu bila saat itu akan tiba;
saya juga menantikannya. 
Saat terbaik di mana;
saya sudah bersedia memaafkan kalian 
dan melupakan semua perbuatan kalian terhadap saya.
Saat terbaik bila mana saat saya berjumpa kalian saya sudah tidak terbayang lagi akan perbuatan kalian yang menusuk-nusuk hati saya, yang membuat saya ingin menangis.
Saya menantikan juga saat itu;
meskipun saya rasa saatnya sungguh sulit untuk terwujudkan.


p/s : 
Saya juga pernah menyakiti hati orang lain,
dan saya tidak memaksa mereka memaafkan saya. 
Kerana, memaafkan orang bukan hal yang mudah. 

No comments:

Post a Comment