Powered By Blogger

Saturday, December 25, 2010

Bohong

"Half a truth is often a great lie"
[Benjamin Franklin]

Untuk berbohong, kita tidak perlu melalui pendidikan formal di sekolah.
Tidak perlu mengikuti kursus panjang di universiti atau kolej.
Juga tidak perlu bersusah payah memanjat ke Tibet mencari mahaguru.
Bohong adalah pendidikan yang alami.


Saya juga pernah bohong.
Hmmm...pembetulan : selalu bohong bila situasi tidak mengizinkan.
Tidak ada manfaatnya berbohong; cuma kadangkala bercakap benar mengundang masalah.
Semasa kecil dulu saya bohong dengan ibu bapa.
Sekolah menengah [rendah dan atas], saya bohong dengan guru.
Masuk universiti, saya bohong dengan kawan-kawan.
Sesudah dapat kerja, saya bohong dengan bos.
...dan kebohongan itu berlangsung cukup lama.


Untuk setiap kebohongan yang ada,
percayalah ada alasan untuk semua kebohongan itu.
Seperti cerita "too beautiful to lie".
Saya juga adalah Young Ju yang terpaksa berbohong tapi ada hati yang murni.
Siapa sangka ya...???


nota masa depan :
My big lie is ; I never told my true feeling to all the people around me.
Kenapa??? 
Sebab saya tidak selesa dengan perasaan sendiri. 
I'm working on it right now.

No comments:

Post a Comment