Powered By Blogger

Saturday, January 1, 2011

Tahun telah berganti

Sudah pun 2011.
Tapi kenapa saya tidak merasa seperti tahun-tahun sebelumnya.
Rasa yang bagaimana?
Bila mendekati tahun baru, 
saya sibuk-sibuk mencari azam baru yang akan saya lupakan belum pun menjelang pertengahan tahun.
Tahun sebelum ini juga, 
saya bakal mencari 'port' terbaik untuk 'countdown' tahun baru.
Saya berkira-kira, dengan siapa akan saya saksikan kembang bunga api tahun baru.
Saya pasti menyiapkan planner tahun baru, diary comel untuk tahun baru.
Planner dan diary itu hanya akan terisi sehingga bulan ke-6 tahun baru.
Selepasnya, saya sudah jadi malas dan membiarkan hari-hari seterusnya beredar dengan kekosongan.
Beberapa tahun lalu,
saya ke utara, selatan, timur dan barat tanah air untuk mencari yang namanya 'hiburan'.
Saya malah terbang ke seberang tanah air untuk melawat keluarga yang saya namakan 'perjalanan suci'.
Sampai ke saat ini, 
sudah banyak kampung orang yang saya lewati,
sudah berjuta manusia yang saya temui,
sudah bermacam rasa makanan dan minuman yang saya sumbatkan ke mulut.
Tapi kenapa saya merasa semacam dunia akan berhenti beberapa hari lagi???


Mungkin ini kerana,
usia saya sudah beransur dewasa,
sudah merasa bahawa keseronokan dan 'gila-gila' itu hanya sesuai di waktu remaja.
Di mana kembang bunga api dan 'countdown' tahun baru bukan lagi penentu kegembiraan tahun baru.
Planner dan diary baru bukan syarat utama untuk memiliki tahun baru yang hebat.


2011 ini,
saya jadi kalut dengan diri sendiri,
saya jadi gemuruh dengan hari-hari bekerja yang akan datang,
saya jadi takut tidak tentu dengan apa yang akan menunggu saya di setiap tikungan.
Sudah 6 tahun saya tidak sekalut ini, tidak segemuruh tahun ini dan tidak setakut hari ini.
Dengan doa yang panjang saya mohon;
semoga tahun ini bisa berdamai dengan saya,
supaya suasana baru tidak menelan saya hidup-hidup,
supaya flora dan fauna di laluan baru saya menyambut dengan salam bahagia;
agar nantinya di sepanjang tahun ini saya akan melalui 'mereka' dengan penuh bersahabat.
Saya menantikan agar tahun ini menjadi tahun yang sederhana tetapi membahagiakan.
Amin...




p/s :
seperti katanya kepada saya dulu bahawa dia akan mengingati saya setiap jam bertukar menjadi 11:11. 
semoga saya bakal berjumpa dia ketika tanggal bertukar ke 11/11 di tahun ini.

No comments:

Post a Comment