Powered By Blogger

Friday, January 7, 2011

Kehilangan

"The road of life twists and turns and no two directions are ever the same. Yet, our lessons  come from the journey not the destination"
[Don Williams Jr.]


Semua ada cerita tersendiri berkait kehilangan.
Cerita berbeza yang hujungnya tetap berakibat menyedihkan.
Tapi dengan janji Maha Pencipta saya biarkan saja yang ingin hilang; lenyap.
Janji-Nya yang saya selalu ingat;
bahwa DIA akan menggantikan yang lebih baik dari yang DIA lenyapkan dari saya.
Sampai saat ini saya nantikan janji itu.
Tetap yakin dalam kalbu saya bahwa janji-NYA itu pasti.
Sedikit pun saya tidak ragu, cuma kadang-kadang rasa ingin tahu;
bila waktunya paling tepat untuk DIA menepati janji-Nya kepada saya.


20 tahun dari sekarang,
mungkin saya akan menyesali keputusan yang saya buat hari ini.
Tapi saya pasti akan lebih menyesalinya jika saya tidak melakukan 
apa yang saya lakukan sekarang. 
Saya tidak akan tahu apa akan jadi dengan saya tanpa bereksperimen dengan keputusan nekad.
Saya masih akan berada di dalam 'comfort zone' sehingga saat ini.
Saya masih gemuruh tidak tentu dengan trafik yang membingungkan.
Saya masih akan berhadapan dengan rakan sekerja yang mengambil mudah semua perkara serius.
Saya akan menjadi guru yang tidak kreatif.


Untuk memiliki yang baru, kita mesti kehilangan yang lama.
Untuk mendapatkan yang berharga, kita perlu kehilangan yang tidak berguna.
Untuk memperolehi yang terbaik, kita akan kehilangan yang 'biasa-biasa' saja.
Untuk segala sesuatu yang hilang itu, ada hikmah yang kita kurang mengerti maknanya sehingga satu saat bila Tuhan menggantikannya dengan yang lebih baik.
Pada waktu itu, barulah kita merenung jauh-jauh;
ada hikmah untuk semua yang dijadikan Tuhan.


p/s : 
Kita mesti bersedia untuk meninggalkan dan ditinggalkan [Al. Usman Awang]  

No comments:

Post a Comment