Powered By Blogger

Sunday, August 28, 2011

Stranger

"A stranger is just a friend I have not met yet"
[Will Roger]


/1/
Dulu...
Sewaktu saya masih bersekolah dan menaiki bas balik ke rumah, ada seorang stranger [lelaki tua yang kelihatan berilmu] yang duduk di sebelah saya. Saya kira waktu itu saya di Tingkatan 3. Kami berbual-bual tentang persekolahan saya. Katanya, 
"Mari tanganmu biar pakcik lihat"
Saya menghulurkan tangan kanan bertentangan wajahnya.
"Ooo...kamu ini kalau besar bakal jadi guru" 
Begitu katanya setelah mengamati tangan saya.
>Dan saya sedikit terhibur waktu ini mengingat dia; lelaki tua yang budiman, yang sebenarnya telah Allah hadirkan untuk memberikan saya semacam 'hint' awal supaya saya bersedia untuk menghadapi apa yang ada sekarang. 


/2/
Sewaktu berurusan di Pejabat Pendidikan Tawau, saya masuk ke lif bersama seorang makcik yang sangat bergaya. Hanya kami berdua di dalam lif ketika itu.
Makcik Cantik : "Anak mahu ke tingkat berapa?
Saya : "Tingkat 5"
Makcik Cantik : "Destinasi kita sama, mahu jumpa siapa di sana?"
Saya : "Mahu berjumpa dengan pegawai pendidikan"
Makcik Cantik : "Adik saya pun kerja di pejabat pendidikan. Boleh makcik minta nombor telefon kamu?"
Saya : "Untuk apa makcik?"
Makcik Cantik : "Adalah..."
>Perbualan kami terputus bila dia dan saya sudah sibuk dengan urusan kami masing-masing. Kami berbagi jalan, membelok ke arah yang berbeza. Saya menyimpulkan sendiri kenapa dia meminta nombor telefon saya tadinya. Pasti dia ingin memperkenalkan saya dengan anak lelakinya. huahuahua...


/3/
Tidak ada yang namanya kebetulan di dunia ini. Semua yang saya kategorikan sebagai 'stranger' sebenarnya adalah orang yang memang sepatutnya saya temui. Mereka adalah orang-orang yang Allah ciptakan dan takdirkan bertemu dengan saya dan memberi pelajaran-pelajaran hidup kepada saya. 







No comments:

Post a Comment